söndag 19 juni 2011

... med lust och fägring stor...

Kan fägringen vara vackrare än vad den är just nu!?!
Vet ju att det fortfarande är många växter som inte slagit ut i full blom än, men alla skira ljuvliga färger är som vackrast nu. De blir liksom lite "tyngre" längre fram i sommar. 
Och alla dofter! Har en vit småblommig ros (ingen aning om namnet) som just nu står i början av sin blomning, och den doftar något helt magiskt! På morgnarna och kvällarna sprider den generöst sin väldoft, inte alls konstigt att det är då jag helst vill hålla på där ute.
Här är ett litet smakprov på fägringen vi har runt om oss i vår trädgård just nu. Är INTE bra på namn, känner ni igen några tar jag tacksamt emot det. 

En av de två ! nävor vi har - jaja, jag vet, kära L, de har ett visst underhållningsvärde!!! Vit och mörkrosa (blev ljusare på bilden än i verklighetet) Stjärnflocka, Astrantia major, och vit fingerborgsblomma, Digitalis purpurea.
 Den väldigt kaxiga petunian Black Velvet tycker jag om. Smultronskörden verkar bli lovande i år, mumsigt! Det vita löjtnantshjärtat frös ner men tog sig igen och har blommat som bara den - och gör det fortfarande.
 De pellisar jag samlat på mig de senaste åren gick hädan när den tidiga vinterkylan kom, hade bara hunnit få in dem i växthuset och det räckte inte när det blev ordentligt kallt. Så det blev till att börja om igen! Tur man har vänner som också gillar denna vackra blomma. Tack till er, E och L!!
 Campanulor gillas också och då framförallt de som inte sprider sig som attan. Denna klocka (kommer inte ihåg sortnamnet just nu) är vacker med blommor som blir sex-sju cm långa.
 I växthuset blommar några av tomaterna och flera chillisar har knoppar på G. Var sen i starten och lär nog få vänta på att få skörda läckerheterna.
 Här är den ljuvligt doftande rosen - vet någon vad den heter får ni gärna berätta det för mig. Vit riddarsporre lyser upp under äppleträdet. 
 Vet någon vad denna vackra sak heter?
 Utsikten från altanen - gillar de röda färgerna i år. De är riktiga energikickar.
Regnet smattrar mot rutan och jag är trött, så go´natt med er. Ha en skön söndag!
Kram
Ann

5 kommentarer:

  1. Jaja, jag ser att det finns utrymme till lite fler nävor...får vi genast fixa. ;o)
    Visste du förresten att Nina är lite av en nävedrottning, se o lär på måndag! ;oDDD
    Kraaam

    SvaraRadera
  2. Tack för titten, kan den vita vara en Gillenia trifoliata, ser så ut :)

    SvaraRadera
  3. jag tycker också att den vita kan vara Gillenia trifoliata.
    Ha en underbar dag!!

    SvaraRadera
  4. Rosen: en art-ros?
    Åh vad det ska bli kul att få besök!!!! Välkomna!

    SvaraRadera
  5. Hejsan Ann! Just när jag läste din blogg så kom det ett fint regn. Precis som att någon stod och höll i en vattenkanna ovanför. Det doftade säkert härligt i din trädgård efteråt.
    Vackert är det, men namnen är inte lätt på blomstren.
    Sen tycker jag också att just lerkrukor till pelargonian är jättefint.
    Hoppas att du kan sitta o njuta till midsommar av all prakt.
    Kram till dig från mig.

    SvaraRadera