söndag 21 mars 2010

Årets stora trädgårdslögn!

Jaha, så har man då åter genomfört årets största lögn i trädgården!
Ja, med tanke på vilken lögn det är så är det väl ingen jättekatastrof - men ändå...!
Och med tanke på hur resultaten brukar bli så är det väl heller ingen jättelögn men ändå...!

Lögnen går ut på att jag (eller faktiskt - VI) låtsas vara någon som jag egentligen inte är. Och har förmågor som jag egentligen inte har. Helt enkelt försöker jag lura min omgivning så att de tror att jag med stor säkerhet vet vad jag sysslar med - fast jag egentligen bara har en liten aning.

I går var det dags att ikläda sig rejäla skor, trädgårdsarbetarjackan, stor stege - som jag egentligen tycker är väldigt vinglig att klättra uppför - , sekatör och grensåg.
VI SKULLE BESKÄRA TRÄD!!
Och det är det som är lögnen! Genom att studsa upp och nerför stegen för att studera trädet från alla möjliga vinklar och sedan göra väl avvägda (jo, det ser nog så ut på håll!) klipp får omvärlden en bild av att "Dettaärenkvinnasomvetvadhongör!".
Tror jag!
OM de inte är så nära att de hör mina dova utrop när stegen vinglar till eller när jag klippt av, som jag faktiskt vet, ett fruktbärande skott.
I och för sig - vi brukar få en hel del äpplen på våra träd, men säker på vad det egentligen är jag gör - det är jag inte! Fast så länge träden trots allt tackar för behandlingen genom att sätta frukt vågar jag fortsätta med mitt lögniga beteende.
Annars då?!? Här är våren riktigt på G. Lavendeln har kraftiga gröna kvistar på de delar som varit gömda länge under snön, tulpanerna är 5-10 cm höga, snödropparna blommar, bambun börjar veckla ut sina gracila blad (från att varit hårt hoprullade hela vintern) rabarnberns rödrosa knölar lyser så grant i trädgårdslandet, magnolians knoppar sväller allt mer för varje dag - och jag njuter av ljuset!
Mina tomatsådder har blivit som långa gängliga ynglingar där de står lite långt från fönsterljuset och chilin har också börjat visa sig. Vet att det är i senaste laget med dessa sorter men jag har ingen brådska med skörden. Den kommer när den kommer! Bara den kommer någon gång!

I år har det blivit lite nya bekantskaper bland tomater och chili: en chokladpeppar 'Choco' - en brun, söt sort; chili 'Fiesta' och 'Tabasco' - sorter vi inte testat tidigare.

Några nya tomatsorter har jag också gett mig på:

'Vilma' - röd och söt körsbärstomat; 'Oxheart' - en rosaröd jättetomat med frukter på 150-300 gr, WOW!; 'Green Sausage' - en grön- och gulrandig sort med frukter som blir upp till 10 cm långa; och så de "vanliga" som vi brukar ha och som gett massor av skörd: 'Yellow Pear' - gul pärontomat med jättegod smak; 'Brown Berry' - en god brunröd körsbärstomat som verkligen rekommenderas.

På fönsterbrädan står två krukor med Mårbacka Tulpan som jag nästan glömt bort i vår. Som tur var hade de en stark livsgnista i sig och blev glada när de väl fick en omplantering och lite vatten. Ser fram emot en härlig blomning i år liksom vi fick i fjor.

När jag studerade mina sådder genom kameralinsen (håller fortfarande på att övningsköra med den nya - hoppas ni står ut med bilder som är ibland är både suddiga och väääldigt närgågna!) såg jag något smått i boxen där jag sått jätteverbena.

TVÅ SMÅ YNKLIGA OCH PYTTIGA EMBRYO till denna fantastiska blomma stod där så bleka och veka! Och jag blev så glad!!! Det var en stor chansning att överhuvudtaget så dessa favoritblommor, så även om det bara blir två blommor så är det ett enormt framsteg i allafall.

INTE stora men ack så egensådda! Och till sist får det väl bli lite pyssel också.

När tjejerna var här hos mig så fick jag till några ägg som blev rätt så bra. Ville ju ha dem i ett rede så ormhasseln och murgrönan fick bidra med materialet. Det blev några vintagade kort också - men dem visar jag en annan gång.

Ha det så gott alla rara! Och håll ut - snart är det vår på riktigt igen.

En bamsekram från mig

Ann

12 kommentarer:

  1. Vaddå lögn`??? Du ÄR ju expert, fråga träden...de belönar er ju med mängder av frukt! :o)
    Söta ägg, synd att bilderna inte är klickbara så de kunde när-studeras! ;o)
    Jag skippar Danmark, har lite ågren...jag var ju lite tveksam och nu har jag bestämt mig...behöver lägga krutet här hemma.
    Ha det så jättebra,
    kram Lydia

    SvaraRadera
  2. Det låter något det, att våren är på väg, där du bor. Måste vara längst ner i söder... Jag har iaf skottat bort snöhögar (Göteborg) som låg över blivande snödroppar o krokus. Måste hjälpa våren lite!
    Mkt vackra ägg!

    SvaraRadera
  3. Så fint du har här på din blogg! Du är så pysslig och får till det där lilla extra. Ser att du blivit duktig på att använda kameran! Hoppas allt är bra, kram kram kram Sara

    SvaraRadera
  4. Se, du sår ju egna verbenor! Tror visst du vet vad du gör :) Och äggen var urtjusiga! Kram!

    SvaraRadera
  5. Känner igen mig ang. trädbeskärningen...Tur att de inte har dött än!
    Fast lite frukt får vi än...
    Underbart "äggbo" du gjort!! Har du lackat äggen? De ser så blanka och fina ut.

    SvaraRadera
  6. Haha, den "lögnen" känner nog många igen sig i - jag gör det i varje fall :-) Ja, ja, man gör så gott man kan och här blir det också mycket äpplen så helt fel ute är man nog inte...
    Roligt att läsa hur långt våren kommit nere hos er. Det ger hopp :-)
    Jättefina ägg du gjort! Det är ju faktiskt dags med lite påskpynt fast jag har inte börjat än.
    Du får hälsa tillbaka till Maria!
    Ha det gott. Kram, Ingela

    SvaraRadera
  7. Skönt att höra att det är fler som lever på den lögnen :)
    Själv lyckades jag beskära alltför bra, så trädet dog. (I alla fall var det mitt fel, enligt mannen, men det tror jag faktiskt inte på).

    Vilka söta ägg du har gjort. Säger som Lydia, skulle vilja se närbilder på dem.

    Kramar Mari

    SvaraRadera
  8. åh en massa framgångssagor bland fröerna! Underbart!

    ursnygga ägg också!!!

    Jag tror nog också du vet vad du gör!!! *ler*

    Trevlig helg!

    SvaraRadera
  9. Wao- man är bekant med en beskärningsexpert... jo jag tackar, jag!;-).... Äh... Men vad modig du är!!! Jag borde- men törs inte!;-)
    Mina chilli- och tomat-sådder gick hädan... för jag inte haft tid att vårda dem! Suck.... Så fina dina är! Och mer du lyckas så fint med bland sådderna!!
    Äggen du gjort är så fina. Sett så´na ägg- har också tänkt försöka få till några så´na.

    SvaraRadera
  10. Är helt säker på att du beskär som ett riktigt superproffs! Lyckliga dina träd som har dig. Önskar dig en superhärlig fortsättning på helgen!

    Kramis Lisa

    SvaraRadera
  11. Vi ses säkert på tordag. Tid?

    SvaraRadera
  12. Önskar dig en fin påsk Ann!

    Kram Lisa

    SvaraRadera