torsdag 10 september 2009

Skördeglädje!

Gokväll!!!
Vilken lycka det är att kunna gå ut i trädgården och plocka ingredienser till middagen!
Har tidigare inte odlat störbönor men med tanke på hur mycket vi har plockat så kommer de garanterat tillbaka till haven igen. Jättegoda blir de om man rostar dem i ugnen med lite olivolja och flingsalt. Mums!
En lyckad slump! Behövde något som hjälpte guldhumlen att klä in den nya portalen tills klematisen växt till sig. Tryckte ner några bönor och se - de matchar varandra bra!
Växthuset har varit fyllt av ljuvliga tomater i de mest fantastiska färger - ljusgula, mörkgula, gröna, röda, rosa.....! För mig var tomater förr en grönsak som smakade likadant oavsett hur den såg ut eller var den växt. Men så är det ju inte!!! Jag trodde också att de tvunget skulle förvaras i kylen. Men så är det ju inte heller!!! Sen skörden började i mitten av sommaren har vi haft ett stort fat med olika sorters tomater stående på köksbordet - så är det bara att ta en ljum välsmakande tomat när man är sugen på den. Och det är man ju ofta när de smakar som de gör!!!
Just nu står en plåt skivade tomater i ugnen för att torkas. Ska lägga dem i olja och njuta av dem marinerade i vinter.
Persikorna har precis blivit så pass att de kan plockas och ligga inne för att mogna. Med tanke på att det är många frukter på trädet blir det nog mycket persikosmak i pajer och andra bakverk i vinter.
Ha det gott och njut av livet!
Kram
Ann

11 kommentarer:

  1. Javisst e det härligt när man kan skörda runt hörnan!!haha..Önskar dej en underbar helg! kram =)

    SvaraRadera
  2. Så mycket fina tomater.
    Hanna

    SvaraRadera
  3. Wow vad gott med torkade tomater i olja.
    Flitens lampa lyset över dig.
    Hoppas att ni hade en trevlig stund hos Kristina.
    Ha en skön helg
    Annika

    SvaraRadera
  4. En sån färgprakt du bjuder på, man kan inte bli annat än sugen på tomater vid den åsynen. :o)
    Tusen tack för smakprovet, jag har sparat den och ska torka fröerna från vår lille tomat, du vet den där som liknar en .....! :o)
    Tusen tack för sällskapet igår, det var lika upplyftande som vanligt!
    Kraaam, Lydia

    SvaraRadera
  5. Wow, vilken härlig kick jag fick av ditt inlägg. Hur torkar du tomaterna? Vilken temp?

    Trevlig helg!
    Kram Mia

    SvaraRadera
  6. Oooo torkade tomater kan man äta som snacks, de är ju sååå goda! mums

    SvaraRadera
  7. Vilken färgexplosion. Bilden med tomaterna... helt ljuvlig. Tomater är bra skit det.;)

    Önskar dig en jättehärlig lördag.

    Kram Lisa

    SvaraRadera
  8. Hej Anne, det är ju så fantastiskt med lyxen att få gå ut och plocka mat i grönsakslådorna. Underbart! Bra tips med bönorna, det enkla är det goda.

    Marit

    SvaraRadera
  9. De torkade tomaterna ser ju jättefina ut! Bra idé med egen inläggning!
    Växthusmadam

    SvaraRadera
  10. Herregud, har du ett eget persikoträd som bär så mycket frukt? Grattis!
    Kram/Åsa

    SvaraRadera
  11. Visst är det underbart med egna tomater. I mina små växthus har jag äntligen fått mina första små gula. Senast idag åt jag den första tomaten som vuxit på en av tjuvarna som jag planterade.
    Än får jag bara drömma om växthus, men vi får se vad vi kan göra av fönstren som vi kunde få.

    SvaraRadera